Pages

Follow Me ^.^

Monday, August 9, 2010

Pelat

Teringat kat anak buah yang pelat dalam percakapan. Kadang tu sampai boleh tergelak dibuatnya. Sekarang ni anak buah aku yang nama anis, dah kurang pelatnya. Kalau dulu, memang jadi bahan gelak aje. Tapi ada jugak perkataan yang masih pelat, macam berdarah jadi tetarah [huruf r disebut macam loghat perak], lipstik jadi liptip. Pelat-pelat pun, datang bab melawa bukan main. Bila dia pakai 'liptip', mesti sama ada aku, mak aku atau mak ayah dia akan cakap, "anis jatuh tangga ke tadi? Tengok bibir tu da tetarah.." Dan dia akan jawab, "bukan la, liptip".. Dan sume orang akan gelak.. Banyak lagi perkataan yang dia pelat, macam geli jadi deli, dan biasenye dia banyak guna huruf t, jangan~tangan, kencing~tencing, ikut~tikut.. Kadang tu tak paham pun apa yang dia cakap hehe.. Tapi cite pasal pelat ni, akak-akak aku pun tak boleh buang lagi satu perkataan pelat yang memang dah guna dari kecik~te untuk kita. Ye la, masa kecik-kecik kan masing-masing bahasakan diri kita, bila pelat jadi la te aje. Sampai sekarang akak-akak aku guna lagi untuk bahasakan diri dorang, nak-nak akak aku yang nombor 5. Sampai diajuk-ajuk ktorang adik beradik~alif be te se.... Mak pun selalu je ajuk perkataan pelat aku masa kecik.. Akeyan~iklan, meyuak-yuak~meluat-luat, air bace~air biase [air masak tu, arwah nenek aku ingat aku nak air yang dah dibace dengan ayat Al-Quran hehe], bitre~berita, mohid~mohd [kependekan mohamad/muhammad]. Akak aku yang nombor 2 pulak selalu kena ajuk nak mati~sepatutnya nak mandi.. Boleh ketawa sorang-sorang bila ingat-ingat balik.. Tapi aku memang suka ajuk anak-anak buah aku yang pelat, diri sendiri yang terlebih pelat pun ada hehe..

Image Hosting by PictureTrail.com

2 JυTα ℓємση ρєяυTυѕαη ¢нєηTα:

merahitujambu said...

PELAT COMEL LAA..TAPI LAU SAMPAI KE BESAR PELAT..CM PELIK PLAK..RASA MENGADA2..TAPI NK WT CMNE KAN..DH TERBIASA..SO KITA YANG MENDENGAR PON TERBIASA JUGAK

hazalizah hamzah said...

gud job!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

I Can Feel Your Heartbeat